هنگامی که با جهتگیری ارزشی به وضعیت یک شرکت نگاه میکنید، مواردی وجود دارد که باید با دقت آنها را بررسی کنید این موارد به شرح ذیل است:
- برای درک ارزش خالص شرکت به ترازنامۀ شرکت مراجعه کنید: سرمایهگذارهای ارزشی، سهمی را تنها به این دلیل که قیمت آن کم است خریداری نمیکنند؛ بلکه به دلیل آن که سهم زیر قیمت واقعی خود قیمتگذاری شده است، آن را خریداری میکنند. یعنی سهام شرکت بیش از آن چیزی که بازار فکر میکند، ارزش دارد و یا قیمت شرکت تا حد ممکن به ارزش دفتری آن نزدیک است.
- برای درک سودآوری شرکت به صورت سود و زیان آن مراجعه کنید: ممکن است با مقایسۀ ارزش دفتری و ارزش بازار شرکت گمان کنید که شرکت زیر ارزش واقعی خود قیمتگذاری شده است؛ اما نباید بیمهابا دست به خرید سهم بزنید. بررسی صورت سود و زیان شرکت و سودآوری آن، گام بعدی ارزیابی یک شرکت است.
- نسبتهای مالی به شما فرصت تحلیل عملکرد شرکتها را میدهد تا دریابید شرکت عملکرد مطلوبی داشته است یا خیر: سرمایهگذاران ارزشی بهدنبال فرصتهای سرمایهگذاری ارزانقیمت هستند. فرصتهای سرمایهگذاری از دید چنین سرمایهگذارانی در سهمهایی وجود دارد که چندان مورد توجه اهالی بازار نیست. چرا که اگر اینگونه بود، سهام این شرکتها ارزان به فروش نمیرسید. سرمایهگذاران ارزشی بهدنبال سهمهایی هستند که در آینده توسط اهالی بازار کشف خواهد شد و در آن زمان قیمت آنها شروع به رشد میکند. توجه داشته باشید که پیش از آن که بخواهید با استفاده از تحلیل بنیادی در شرکتها کندوکاو کنید، ابتدا مطمئن شوید که شرکت مورد نظر کسبوکار مناسبی دارد و در حال سودسازی است.
- P/E شرکت را ارزیابی کنید: یکی از مهمترین موارد برای تحلیل سهم، توجه به نسبت P/E است. نسبت P/E نسبت بین قیمت سهم و سود پیشبینیشده توسط شرکت را نشان میدهد. این نسبت محبوبیت و شهرت بسیاری در بازار سهام دارد و بهعنوان یک نماگر مهم و ساده در ارزشیابی قیمت سهم استفاده میشود.
- بار بدهی شرکت را بررسی کنید: در گام بعدی، نگاهی به مجموع بدهیهای شرکت بیندازید. آیا از حقوق صاحبان سهام شرکت کمتر است؟ آیا روند فروش شرکت مناسب است و نسبت به سال گذشته افزایش داشته است؟ آیا شرکت مورد بررسی در این موارد در مقایسه با شرکتهای هم صنعت خود وضعیت بهتری دارد؟