وزارت صنعت، معدن و تجارت باید برای خودروسازیها ضربالاجل تعیین کند تا این شرکتها ظرف مهلتی مشخص، علاوه بر افزایش تیراژ تولید و کاهش قیمت تمام شدۀ خودرو، برای ارتقاء کیفیت برنامهریزی کنند؛ در غیر این صورت روند کنونی نابسامانی بازار خودرو ادامهدار خواهد بود.
عضو کمیسیون ویژۀ جهش و رونق تولید مجلس دربارۀ انتشار اخباری مبنی بر افزایش قیمت کارخانهای خودرو، گفت: هرچند خودروسازان ادعا میکنند که تولید خودرو با قیمت کنونی برای آنها زیانده است و این روند موجب افزایش زیان انباشته آنها شده اما باید به این موضوع نیز توجه کرد که در قیمت تمام شدۀ تولید خودرو چه هزینههایی اثرگذار است. در شرایطی که بزرگترین خودروساز کشور دارای شرکتهای ساختمانی، بیمهای، خرید و فروش سهام و غیره است، به طور مسلم، هزینههای سربار این خودروساز افزایش چشمگیری پیدا میکند.
رحیم زارع افزود: در شرایطی که به دلیل ناکارآمدی خودروسازان و بهرهوری پایین آنها هر روز بر هزینۀ سربار تولید خودرو افزوده میشود، نباید مردم تاوان این هزینهها را پرداخت کنند. نمایندۀ مردم آباده، بوانات، خرم بید و سرچهان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: خودروسازان بدون توجه به ضرورت افزایش کیفیت و کاهش قیمت تمام شده هر چند وقت یک بار هم با بهانههای مختلف به دنبال افزایش قیمت میروند این در حالی است که بازار نیز برای آنها انحصاری بوده و به جای اینکه این شرکتها درصدد جذب مشتری باشند پشت درهای آنها صف های مشتریان ایجاد شده است.
این نمایندۀ مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: در حالی که خودروسازان باید از تقاضا مردم برای خرید خودرو، استقبال کنند و برای افزایش تیراژ تولید برنامهریزی کنند، همواره و در تمامی جلسات از زیانده بودن قیمت کنونی خودروها دم میزنند و تمرکز خود را بدون توجه به ضرورت کاهش قیمت تمام شده و حذف هزینههای سربار به گران کردن خودرو معطوف کردهاند. عضو کمیسیون ویژۀ جهش و رونق تولید مجلس ادامه داد: هرچند همه بر تأثیر عرضه بر کاهش قیمتها آگاه هستند اما خودروسازان طی هفتۀ گذشته و پس از دستور رئیس جمهور مبنی بر لغو افزایش قیمت خودرو، طرح فروش فوری خودرو را نیز اجرایی نکردند در واقع اجرای این طرح را گروگان گرفتند تا وزارت صمت را ملزم به افزایش قیمت کنند که سازمان بازرسی باید به این موضوع ورود کند.